handleiding coc winnen in cw
Om cw te kunnen winnen moet over het algemeen bijna alle tegenstanstanders minimaal naar 2 ster, en de th8 naar 3. Dit betekent dat je minimaal het stadhuis en 50 procent van het kamp moet pakken. Hieronder tips om dit te kunnen bereiken.

Regel 1: troepen uit CC verslaan
Lok altijd als eerste de troepen uit het CC (clan kasteel) van de tegenstander. Voordat je dit doet, klik op de CW kaart op de tegenstander en klik dan op 'verkennen'. Klik dan op het cc om de witte circel te zien waar je troepen moeten komen om de tegenstander uit het CC te lokken. Kan je hier niet komen met bv boog, barb of reus, gebruik dan bv 2/3 hogs of ballon (indien die op defence afgaan die binnen de witte circel zitten).

Na het lokken moet je de troepen weg van kamp lokken om ze veilig af te kunnen maken. Het beste is een boogje op een plek waar geen defence deze kunnen raken en kost het maar 1 boogje om daar alle troepen uit het cc heen te krijgen. Is er nergens een veilige plek, zorg dan dat je een stuk of 4 barbaren mee hebt die je in de hoek plaatst 1 voor 1 totdat de troepen daar zijn. Versla deze dan met 3 barbaren, 2 tovenaars en 2 heksen (bijvoorbeeld in je cc en eventueel nog 2 of extra tovenaars als het leger niet weg is). De reden waarom je eerst een paar barbaren plaatst is dat de tegenstander daar dan op let en de tovenaars en heksen even met rust worden gelaten. Ga pas door met aanvallen als je alle troepen hebt verslagen. Je wilt niet dat het cc gelijk met jouw troepen het kamp weer in gaat.

Regel 2: analyseer het kamp
Voordat je begint, kijk waar je het makkelijkste (hangt ook van je troepen af, dus voer regel 2b gelijktijdig uit) bij het stadhuis kan komen. Dat wordt dan waarschijnlijk de kant waarvandaan je gaat aanvalen. Het is mooiste is als je de cc troepen aan diezelfde kant afmaakt, omdat dan de troepen waarmee je het cc lokt ook in de rest van de aanval meedoen. Anders zijn deze cc troepen namelijk alleen en dus snel dood.

Regel 2b: kijk met welke troepen je het kamp kan aanvallen Je hebt grof gezegt 4 type legers (wel meer, maar dit is even de basis):
1 Draak
2 Ballon, lavahond en gunstelingen
3 varkens met gunstelingen
4 Gowowi: golem met tovenaars, muurbrekers en eventueel heks
Hieronder welk type leger je in welk geval gebruikt:
Draak: Val niet met draken of ballonnen een kamp aan dat alle xbows omhoog heeft en sterke airdefence diep in het kamp (tenzij je echt weet wat je doet:)). Gebruik bijna alleen maar draak en bijna geen andere troepen. Neem alleen andere troepen mee voor het uitschakelen van het CC
Ballon: Val niet met draken of ballonnen een kamp aan dat alle xbows omhoog heeft en sterke airdefence diep in het kamp (tenzij je echt weet wat je doet:). Combineer Ballon met 2 tot 4 lavahound en een paar minions.Neem alleen andere troepen mee voor het uitschakelen van het CC
Varkens: Gebruik dit leger ALLEEN indien een kamp alles dicht op elkaar heeft. Heb je binnen een kamp (veel) open ruimtes, gerbruik dan geen varkens, anders zullen ze waarschijnlijk alle kanten op vliegen door reuzenbommen en veervallen. Combineer varkens met gunstelingen.
Gowiwi (of gowipe): Dit is een leger met golem, heksen en tovenaars. In principe is dit leger goed bruikbaar voor elk type kamp, behalve één met heel veel tussenmuren, in dat geval gebruik je bv een varkens leger.

regel 3: OEFENEN OEFENEN EN OEFENEN
Reden 1: De uitleg per leger hieronder is slechts theorie. Elk kamp is anders, en hoe snel zet je bijvoorbeeld de troepen achter elkaar in. Op welke plekken plaats ik mijn spreuken etc. De enige manier om dat te leren is gewoon door te oefenen. De eerste paar keer zal het nog niet zo goed gaan. Misschien wat chaotisch, troepen die alle kanten op gaan etc. Maar bekijk elke aanval terug wat er fout ging (bv golems moeten andere troepen dekken en je moet uiteindelijk minimaal bij het stadhuis uitkomen) en leer daarvan. Je kan ook je aanval delen met de rest van de clan en vraag om tips wat er beter kan.
Reden 2:Tijdens cw maar drie minuten hebt om de klus te klaren. Iedereen kan zien wat je doet en door de spanning kan je makkelijk fouten maken (gebeurd mij ook vaak zat). Door routine gaan sommige dingen makkelijker. Vergelijk het met autorijden. Als je net je rijbewijs hebt en er gebeurd iets spannends, gaat het schakelen (de basis) ineens lastig. Heb je meer ervaring dan is het schakelen een automatisme. Dat geldt ook voor de stappen die je moet volgen bij een aanval (alleen voor gowiwi helemaal uitgewerkt). Heb je die onder de knie, dan vergeet je die niet zo snel.
Reden 3: Door vaker te spelen leer je vanzelf welke tegenstander je wel en niet aan kan. Ik kan vaak al voorspellen hoeveel ster ik op een bepaalde tegenstander haal (als ik niet een domme fout maak :)) Dit komt omdat je zo veel aanvallen hebt gedaan, en dan weet je gewoon wat je wel en niet kan.

Uitleg per type leger
zoals je hierboven kan lezen is een gowiwi leger geschikt voor veel verschillende kampen. En omdat ik ook veel ervaring met deze troepen heb volgt hieronder een uitleg specifiek voor dit type leger. De andere legers volgen eventueel later nog.

Gowiwi
Hieronder een voorbeeld hoe je met gowiwi (golem, heks en wizz) een tegenstander kan aanvallen.

Het concept werkt op de meeste kampen.De basis van het concept is dat:
Golems erg veel schade kunnen weerstaan en de andere troepen er achter beschermen.
Golems zelf bijna geen schade doen en dus worden ondersteund door andere troepen (heks, tovenaars en helden) er achter.
Je altijd naar het stadhuis wil voor die 2e (en het liefst 3e) ster. Zorg er dus voor dat de troepen daar samen heen gaan (en dus niet dat bijvoorbeeld een held een rondje rond het kamp gaat lopen alleen).

Voordat je begint, kijk waar je het makkelijkste bij het stadhuis kan komen. en waar je het cc kan lokken. Het mooiste is als dit allebei aan dezelfde kant is, dan helpen de troepen waarmee je het cc lokt ook in de rest van de aanval. Onder de afbeelding verder naar beneden staan 6 stappen. Bepaal voordat je gaat aanvallen al hoe je de 6 stappen gaat doen. Dus net zoals de nummers die ik heb getekend in de afbeelding, bedenk je waar je de troepen in welke volgorde neer gaat zetten. Dan hoef je dit tijdens de kostbare 3 minuten aanval niet te doen, en kan je dus precies bepalen welke troepen je moet maken.

Hoeveel en welke troepen neem je mee. Dit hangt van de tegenstander af en je persoonlijke voorkeur. Hieronder slechts een voorbeeld. Pas aan naar eigen voorkeur zodra je het door begint te krijgen.
golems: 3
Muurbrekers: Hangt van het kamp af, maar hou rekening met zeker 2 muurbrekers per golem, dus 6. Soms meer (tot wel een stuk of 10) nodig als het kamp veel muren heeft die je met een sprong niet kan overbruggen.
Ballon, reus of hogs: 2 tot 4. Dit hangt van de tegenstander af. Gebruik deze om het cc te lokken.
Heksen: het beste is 2 in je cc en daarnaast nog 2 tot 4 (heb je max legerkampen is 4 mooi om mee te beginnen. Heb je dit nog niet neem er dan minder mee)
Barbaren: 4. Gebruik deze om het cc ver uit het kamp te lokken.
Boog: 4. Gebruik deze om het cc ver uit het kamp te lokken en hou er eventueel 2 over om te zorgen dat die op het einde nog net wat kunnen pakken. Tovenaars: de rest, kunnen er zo meer dan 15 zijn. Dit hangt er van af hoeveel plek je hebt in je kampen.

Spreuken:
th8: 2 woede en 1 herstel of 3 woede. Plaats deze niet direct, maar ook niet te laat. Doe dit bv als je vlakbij het stadhuis komt.
th9: 1 sprong (deze dus altijd om zo snel mogelijk naar sh te kunnen) en 2 woede en 1 herstel. Of 1 sprong en 3 woede. Zorg dat je met muurbrekers door de eerste muur komt en dat je bv de 2e en 3e muur dekt met de sprong zodat je bij het stadhuis uit komt.
th10: 1 sprong(deze dus altijd om zo snel mogelijk naar sh te kunnen), 1 a 2 freeze, 1 a 2 woede eventueel 1 herstel. Dit hangt een beetje van je eigen voorkeur af en de tegenstander. Probeer hiermee te varieren. Ook hiervoor geldt. Zorg dat je met muurbrekers door de eerste muur komt en dat je bv de 2e en 3e muur dekt met de sprong zodat je bij het stadhuis uit komt.

Hieronder een afbeelding met daarin de nummers van aanvallen. Daaronder per nummer uitgelegd wat je moet doen.:



Nu dan de aanval:

Stap 1: Plaats 2 reuzen zodat ze richting nummer 1 lopen. Deze komen dan in de ring van het cc en de troepen zullen daar uit komen. Valt de ring binnen alle defence of alle muren, kijk dan of je met bijvoorbeeld 2 of 3 ballonen of varkens in de circel terecht kan komen.

Stap 2: Zoek een plek waar je de troepen uit het cc veilig kan afmaken. Plaats je bij 2 een boogje zal niemand deze kunnen raken en kost het maar 1 boogje om daar alle troepen uit het cc heen te krijgen. Is er nergens een veilige plek, zorg dan dat je een stuk of 4 barbaren mee hebt die je in de hoek plaatst 1 voor 1 totdat de troepen daar zijn. Versla deze dan met 3 barbaren, 2 tovenaars en 2 heksen (bijvoorbeeld in je cc en eventueel nog 2 extra tovenaars). De reden waarom je eerst een paar barbaren plaatst is dat de tegenstander daar dan op let en de tovenaars en heksen even met rust worden gelaten.
Probeer stap 2 en 3 altijd ongeveer aan dezelfde kant te doen. De reden hiervan is dat de troepen die in stap 2 overblijven mee kunnen vechten in de rest van het gevecht. Doe je dit compleet ergens anders zullen ze misschien wel wat schade aan brengen, maar zullen ze snel worden afgemaakt omdat ze niet veilig achter de golems zitten.

Stap 3: Plaats de drie golems op een kleine afstand van elkaar. Niet te ver en niet te dichtbij. Wacht even totdat de golems bij de muur zijn. De tegenstander richt zich dan op de golems en je kan veilig muurbrekers plaatsen (behalve als er direct een tovenaarstoren achter staat, zoek dan een andere plek). Voer de stappen 4,5 en 6 vlot achter elkaar uit. Golems alleen maken te weinig schade. Zorg dus dat je ondersteunende troepen er vlot achter aan komen.

Stap 4: Je wilt dat al je troepen het kamp in gaan richting het stadhuis en niet dat ze een rondje rond het kamp gaan lopen. Plaats dus overal waar een 4 staat een wizz. Dit zijn de buitenkanten. Laat alleen de dingen bij nr 5 staan. Op deze manier kunnen de troepen alleen nog maar naar binnen omdat ze naar hetgene willen dat het meest dichtbij is. De wizz bij alle nummers 4 zijn veilig voor tegenstanders omdat ze achter de golems staan en alle defence is met die golems bezig.

Stap 5: plaats al je overige troepen zoals de laatste tovenaars die je nog had, heksen (als je die hebt) en je helden. Zij zullen vanaf de twee elixer depots die nog over zijn altijd naar binnen lopen omdat dat het dichtsbijzijnde voor hun is. Nr 4 en 5 worden nog wel eens vergeten, maar dit is echt de sleutel tot het succes, het sturen van je troepen in de richting die je wilt.

Stap 6: je bent slechts de eerste ring door, maar je moet richting het stadhuis. Een sprong kan twee muren met precies daartussen 1 defence (zoals in dit plaatje) precies overbruggen. Dus met 1 sprong ga je over 2 muren heen (eerst over de ene, daar maken ze dan alles af en dan springen ze daarna over de volgende muur). Let op. Ik heb dit op nr 6 gezet, maar als troepen klaar zijn met die eerste ring en zich al op de muren van de 2e ring hebben gestort ben je al te laat. Het plaatsen van een sprong terwijl een golem op een muur staat te beuken zorgt er meestal niet voor dat ze alsnog gaan springen. Als een troep klaar is met iets bepaald hij wat hij daarna gaat doen en daar is hij niet snel van af te brengen. Zorg dus dat je de sprong op tijd plaatst. Een grote kans dat je dit al zo rond stap 4 of vlak na stap 4 doet. Dit hangt van het kamp af en wat voor lvl sprong (hoe hoger des te langer hij blijft staan en je hem dus eerder kan plaatsen).

Dit alles zal per kamp natuurlijk iets anders werken, dus het is een kwestie van oefenen en steeds iets aanpassen. In dit voorbeeld gaan alle golems dezelfde muur door, maar soms heb je niet zulke lange rijen en zul je dus de golems allebei een apart deel van het kamp in laten gaan (niet te ver uit elkaar) verdeel dan de tovenaars en de helden zodat de golems nooit alleen zullen zijn. Golems gaan niet snel dood, maar hebben zelf niet veel kracht en kunnen dus weinig kapot maken. Zij hebben dus echt steun nodig van de andere troepen.